2015-ben is jól teljesített Miskolc turizmusa. Országos szinten jelenleg a kereskedelmi szállások összes bruttó bevételét tekintve a 13. helyen áll a város, a belföldi vendégéjszakák számát tekintve a 12. helyen. 2010-2015 között közel 1 milliárd forinttal nőtt a miskolci kereskedelmi szállások bruttó szállásdíj bevétele, ami 65,8%-os növekedést jelentett. Egyértelmű, hogy egyre népszerűbb a város a turisták körében.
Miskolc 2015-ben Borsod-Abaúj-Zemplén megye összes vendégéjszakáinak több mint 36%-át, Észak-Magyarország teljes vendégéjszakáinak 14%-át adta. A régión belül Eger után a 2. legnagyobb vendégforgalmú település volt 2015-ben is.
A vendégek száma a válság előtti utolsó évhez, 2008-hoz képest 41%-kal nőtt (151 863 vendég). A vendégéjszakák száma 2013-hoz képest 24,6%-kal növekedett (323 720 vendégéjszaka).
2015-ben tovább folytatódott a miskolci attrakciók számának bővítése. A 2015 tavaszán átadott Miskolctapolcai Strand már az első évben is jelentős vendégforgalmat generált, több mint 50.000 vendég fordult itt meg az év folyamán, a nyár végén átadott Lovagi Tornák Terén pedig már az őszi időszakban izgalmas lovas programok kerültek megszervezésre. Mindehhez kiváló új garantált és időszakos programok sokasága kapcsolódott hagyományőrző jelleggel, tovább bővítve a vendégek felé azt az élményígéret-csomagot, amit Miskolc az év minden szakában nyújt.
A miskolci TDM szervezet 2015-ben a külföldi vendégforgalom növelésére és a kapcsolódó fogadóterületi felkészülésre fókuszált. A cél, hogy minél nagyobb legyen a külföldi vendégéjszakák aránya, s hogy az üzleti turizmus mellett a városlátogató és fürdőturisták száma is növekedjék. A szervezet számára nagy öröm, hogy míg 2014-ben az összes vendégéjszakának mindösszesen 18%-a volt külföldi, addig 2015-ben ez az arány már 24%-ra nőtt. Az év során összesen 77 668 éjszakát töltöttek külföldi vendégek Miskolcon, ami 34,7%-os növekményt jelentett, 2008-hoz, a válság előtti utolsó évhez képest pedig 60%-os a növekedés. A külföldi vendégéjszakák 12%-a Németországból realizálódott és nagyrészt az üzleti turizmusra alapult 2015-ben, 7-7%-ot jelent a cseh, ukrán és szlovák forgalom, a külföldi vendégéjszakák 6,8%-a lengyel vendégforgalom, 6,1%-a a román vendégforgalom. Miskolc turisztikai kínálata ezeken a piacokon folyamatosan ott van forgalomélénkítő bemutatkozásokkal, valamint az utazási irodákat, tour operátorokat megszólító programokkal. A külföldi vendégforgalomban a település a régió külföldi vendégéjszakáinak a 20%-át adta, a megye külföldi vendégéjszakáinak pedig a 41%-a realizálódott Miskolcon.
A TDM szervezetnek nagyon fontos célja a programkínálat összeállítása során, hogy minél kiegyenlítettebb legyen a forgalom az egyes városrészek között. A KSH adatai szerint a vendégéjszakák 42,2%-a ugyan Miskolctapolcán realizálódott, 136.775 vendégéjszakát töltöttek itt a vendégek, de Lillafüred is hozott 70 282 (21,7%) vendégéjszakát, a belvárosban pedig 58.591 éjszakát (18,1%) töltöttek az ide érkező vendégek. Az Egyetemvárosban, Szentléleken és a város peremén található szállásokon 50 794 vendégéjszaka jelentkezett, az összes vendégéjszaka 15,6%-a, Diósgyőrben, ahol jelenleg nagyon kevés a szálláshely, 7278 (2,2%). 2014-ben az arányok: Miskolctapolca 53%, Lillafüred 20%, belváros 17%, egyéb területek összesen 9% volt.
A legtöbb vendég 2015-ben is a Barlangfürdőben fordult meg, összesen 326 445 vendég vette igénybe a fürdő által nyújtott szolgáltatásokat. Emellett a nyári jó időnek köszönhetően a második legforgalmasabb attrakció a Selyemréti Strand volt, ezt pedig a Lillafüredi Állami Erdei Kisvasút követi.
A Diósgyőri Vár 2015-ben bekerült a 20 legnagyobb forgalmú magyarországi múzeum közé. 2015-ben a várban összesen 117 764 vendég fordult meg.
Barlangfürdő |
326 445 |
Selyemréti strand |
251 040 |
Kisvasút |
223 013 |
Diósgyőri vár |
117 764 |
Vadaspark |
83 525 |
Herman Ottó Múzeum |
55 106 |
Miskolctapolcai strand |
53 054 |
Szent István barlang |
37 023 |
Anna barlang |
26 585 |